קורונה בישראל

סדצקי הסבירה את התפטרותה: "הרגשתי שמתעלמים מהמלצותיי"

ראש שירותי בריאות הציבור סופגת הבוקר ביקורת קשה: הפגינה חוסר גמישות ויחסי אנוש גרועים, התנהלה ללא שקיפות, מידרה מומחים ובעיקר נכשלה בחלק והקריטי בתפקידה – האחריות למערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות

שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרופ' סיגל סדצקי. עם כניסתו של אדלשטיין לתפקיד השר חל פיחות במעמדה". צילום: פלאש 90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות פרופ' סיגל סדצקי, שהתפטרה אתמול (ג'), אמרה למקורביה, כך לפי דיווח של הילה אלרואי אמש בחדשות ערוץ 13, כי שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין "הוביל לפתיחת המשק לפעילות בניגוד לעמדתי. הרגשתי שמתעלמים מההמלצות שלי. נתנו לי לנתח אבל עם יד אחת קשורה מאחור". מקורבים אחרים הצביעו על כך שפרופ' סדצקי לא הייה מוכנה לקבל "הנחתות". בבסיס ההחלטה להתפטר "עמד היחס בין יכולתה לתת תרומה מקצועית כפי שהיא חושבת לבין הצורך להיענות לגורמים אחרים... פתאום כל עם ישראל נהיו אפידמיולוגים".

בהודעה על התפטרותה כתבה פרופ' סדצקי כי "את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר... תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרו-אקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחרי האירועים. הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף... מזה כמה שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון" .

בראיון ל-ynet אמרה הבוקר פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא: "צריך להחזיר את סדצקי לתפקידה ולהקים מטה קורונה שיטפל במשבר. אני חושבת שהיא מאוד מקצועית, שהיא מנהיגה. חבל שהיא הלכה. אני חושבת שהיא צריכה להמשיך. צריך מטה אחד של קורונה, לא אלף; צריכה להיות ועדה אחת ולתת לה כוח של החלטות ופעולה.

"מה שמפריע לי", אמרה עוד פרופ' רהב, "שכולם מתפטרים והרושם שאין הנהגה. צריך הנהגה אחידה, צריך להיות גוף אחד מקצועי מכל הכיוונים. אנשי הצוות הרפואי מתעייפים ונשחקים. צריך לתת כוח לצוות הזה. מאוד מפחיד אותי מה שהולך להיות שאין מחלקות פנימיות. שתי מחלקות אצלנו כבר 'הלכו' לטובת קורונה. איך אפשר לתפקד עם כל כך מעט מחלקות פנימיות לקראת החורף? זה בלתי אפשרי".

במאמר פרשנות ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ד') מאת שרית רוזנבלום, נאמר בין השאר: "התפטרות פרופ' סדצקי בקול תרועה רמה נעשתה תוך שהיא קושרת לעצמה בנדיבות כתרים על ההצלחה בעצירת התחלואה בקורונה בגל הראשון, אולם מכוונת אצבע מאשימה אל אחרים בהתפשטות גל התחלואה השני". בהמשך טוענת רוזנבלום כי "אגו נפוח, חוסר גמישות ויחסי אנוש גרועים הובילו בסופו של דבר למפלתה", כאשר הכוונה היא לעלייה בתחלואה בגל השני.

"ככל שהתחזק מעמדה (של פרופ' סדצקי) במשרד, גברו תאוות הכוח ורדיפת הכבוד והשררה שלה על שיקולי בריאות הציבור. היא זו שחתומה על מחדל הבדיקות בחודשי התחלואה הראשונים כאשר דרשה לבצע את בדיקות הקורונה רק במעבדה המרכזית של משרד הבריאות, מה שהגביל את היקפן... גם כאשר הומלץ שוב ושוב לבצע בדיקות מדגמיות כדי להעריך את היקף התפשטות המחלה בישראל, היא התנגדה בתוקף ליוזמה".

הביקורת על פרופ' סדצקי מציינה שההחלטות שקיבלה והתנהלותה היו בחוסר שקיפות תוך מידור מומחים בכירים מניהול במשבר, ביניהם בכירים במשרד הבריאות וחברי הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ). עוד נטען בביקורת כלפי סדצקי ש"אנשי מקצוע שנטלו חלק בניסיון להקיף גוף שיעסוק בקטיעת שרשרות ההדבקה – שלב קריטי שהוחמץ בהיערכות לקראת הגל השני, הנוכחי, טוענים שהכשילה בעקביות כל יוזמה שהייתה יכולה להוציא חלק מהפעילות במאבק נגד הקורונה משליטתה".

עוד דיווח כי בראש המתנגדים להקמה ולהפעלת "המכלול", הגוף שאמור היה למנוע את הגל שני, עמדה פרופ' סדצקי. בראש אותו גוף נועד לעמוד תא"ל (מיל.) אורי זייפרט מחיל האוויר שהקים צוות מומחים רב-מקצועי ובנה תכנית שלפיה בין השאר בתוך 48 שעות יאותר כל חולה וכל מי שהיה סביבו יבודד. "ידיעות אחרונות" טוען בדיווחו כי המנכ"ל הקודם של משרד הבריאות משה בר סימן טוב העדיף שלא לקבל החלטות בהקשר לגוף הזה, המשנה שלו פרופ' איתמר גרוטו התעלם ובראש המתנגדים עמדה פרופ' סדצקי.

במערכת הבריאות "לא הופתעו מהתפטרותה" צוין בדיווח. "עם כניסתו של אדלשטיין לתפקיד השר חל פיחות במעמדה ובמידת השפעתה על קבלת החלטות ומעמדה נפגע עוד יותר כששמעה על הכוונה למנות מנהל מיוחד לניהול המערכה במגיפה".

עידו אפרתי ב"הארץ" ציין כי פרופ' סדצקי היא מומחית באפידמיולוגיה של סרטן וקרינה, החלה בתפקידה לפני כשנה. לפני כן הייתה חוקרת במכון גרטנר, מכון המחקר לאפידמיולוגיה ומדיניות בריאות. "הביקורת עליה ועל המנכ"ל הקודם של המשרד בר סימן טוב החלה להישמע מציד אישים מתוך ומחוץ למשרד הבריאות זמן קצר לאחר תחילת משבר הקורונה. נטען כלפיהם שהם מנהלים את המשבר בריכוזיות-יתר ותוך מידור גורמים רלבנטיים אחרים ושקבלת ההחלטות נשענות על בסיס מקצועי רעוע". כן נטען נגדה ונגד בר סימן טוב "שהם פועלים בחוסר שקיפות תוך הימנעות מכוונת משיתוף מידע עם אנשי מקצוע אחרים ועם הציבור הרחב".

ב"דה מרקר" כתבה רוני לינדר: "פרופ' סדצקי לא אומרת במפורש אך (בהסבר לצעדה) היא מכוונת לשיקולים פוליטיים ופופוליסטים בממשלה שגרמו לעיכוב קריטי בקבלת החלטות חיוניות ומצילות חיים... סדצקי הרוויחה ביושר את חלק גדול מהביקורת שהופנתה כלפיה. זו לא נגעה לצד הפרשני של עבודתה או ליכולות הגבוהות והמרשימות שלה בניתוח המצב ובחשיבה על הצעדים הרצויים. הביקורת הגדולה נגעה לחלק האופרטיבי והקריטי בתפקידה – האחריות למערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות, לקטיעת שרשראות ההדבקה".

הבוקר, בפוסט בפייסבוק, כתבה פרופ' סדצקי בתגובה לביקורת שהופנתה נגדה: "כל אגדת התנגדותי לנושא קטיעת שרשרת ההדבקה והמשל"ט - להד"ם".

בעוד שטרם ידוע מי יהיה "הפרויקטור" החדש שינהל את המאבק במגיפה, מתברר שהכוונה שהוא יהיה כפוף למנכ"ל החדש פרופ' חזי לוי אבל בפועל "תחת הזרוע של השר". לא ברור עדיין אילו סמכויות יקבל, על מה יהיה אחראי וגם אם יהיה מעורב בקביעת מדיניות ואם מינויו לא יצית "מלחמת עולם חדשה בתוך משרד הבריאות", כתבה לינדר במאמרה.

נושאים קשורים:  פרופ' סיגל סדצקי,  משרד הבריאות,  קורונה,  מגיפת הקורונה,  חקירה אפידימיולוגית,  מערך הבדיקות,  בר סימן טוב,  יולי אדלשטיין,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2020, 11:59

ההסברים כבר לא חשובים.
כפי שכותב עידו אפרתי מה"ארץ" - היתה חוקרת מוערכת בגרטנר ומרצה מוערכת באוניברסיטת תל אביב.
אז פשוט תחזור לשם.

אנונימי/ת
08.07.2020, 21:02

אם תבדוק את הפרסומים הקודמים שלה בגרטנר על קרינה מפלאפונים אתה לא ממש תבין איך הגיעה לפרופסורה

אנונימי/ת
10.07.2020, 10:24

בדקתי . מגיע בהחלט . איך בודקים את התואר של הכותב האנונימי

אנונימי/ת
08.07.2020, 15:03

איתמר גרוטו, סיגל סדצקי ומשה בר סימן טוב היו צוות טוב, אסרטיבי ומקצועי. למרבה הצער בישראל הפוליטיקה מביסה את המקצוענים הטובים ביותר. בשעת משבר כל מיני פרופ'-קיביצרים וכתבי בריאות הופכים להיות מומחים מטעם עצמם ומסיתים את הציבור.
כבר שלשום ! צריך היה להקים צוות חירום לאומי עם סמכויות-על שינחה את משרדי הממשלה לגבי פעילות המשק. אם אדלשטיין יכול היה מדוכן יו"ר הכנסת להחציף פנים לבית המשפט העליון- נראה אותו מגדל ביצים, ממנה צוות כזה ומחזיר את סיגל סדצקי לתמונה.

אנונימי/ת
08.07.2020, 20:37

רק תיקון היסטורי קל,
מי שהחציף פנים הייתה הרשות השופטת כלפי בית המחוקקים, ולא להפך.

אנונימי/ת
08.07.2020, 21:06

ליצמן סימנטוב וסדצקי היו האנשים הלא נכונים בזמן הלא נכון. בדיוק כמו אולמרט חלוץ ופרץ במלחמת לבנון השנייה: קברניט בלי רקע בטחוני, רמטכל בלי ידע מעשי, ושר בטחון שלא היה צריך להיות שם מלכתחילה. בהתאמה.

אנונימי/ת
10.07.2020, 20:36

הפוך.
והתקשורת שלעגה להם מקודשת גופות.
כמוך.

אנונימי/ת
10.07.2020, 20:36

מקוששת

אנונימי/ת
08.07.2020, 22:50

מחדל משבר הקורונה לא החל השנה. מערכת הבריאות קורסת שנים רבות. המשבר מאיים להרוס אותה לחלוטין. האחראיות לכך אינה רק בדרגים המקצועיים, אלא בדרגים הפוליטייים שאפשרו לזאת לקרות. זה יקרה די מהר אם רק יחפשו לערוף את ראשי הפקידים. אם האחראיים הפוליטיים לא יתנו את הדין ויפה שעה אחת קודם.